いろいろな流派の動画を見ると、ナイハンチの歩法にはいろいろあるようである。
玄制流では、一歩目で普通の波返し、二歩目で大きな波返し(三日月蹴り)をする。それが普通だと思っていたので大学空手部の鉄騎初段でもずっとそうしていたが、一歩目はスッと動かして、二歩目で大きく真上に足(膝)を上げてから横に移動する歩法も見つけた。
昔、昭和30年代よりももっと前だろうか。ナイハンチは足腰の鍛錬を目的に、膝まで埋まるような田んぼで練習したそうである。膝まで泥に埋まった状態では足を横に移動させることはできず、一度泥から足を引き抜く必要が生じる。
足を上げる動作や、波返しを入れる動作は、その名残ではないだろうか。富名腰義珍著の琉球拳法唐手でも本部朝基著の私の唐手術でも、ナイハンチの歩法については特に足を上げるような記述は見られない。原型は基本的に何もしないのではなかろうか。
・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・
If I watch videos of various factions, it seems that there are various ways of walking in Naihanchi.
In the Genseiryu, the first step makes a normal foot hook, and the second step makes a large foot hook(a crescent moon kick). I had thought it was normal, so I did it all the time in the Tekki Shodan in the university karate club. But I also found a way to do quick move at the first step, raised the leg (knee) a lot at the second step, and then moved sideways.
I wonder if it was even before the 1960s. Naihanchi seems to have practiced in a rice paddy that fills the knees for the purpose of training his legs. When the knees are buried in the mud, the legs cannot move sideways, and it is necessary to pull out the legs once from the mud.
Isn't it the remnant of it that the action of raising the legs or the action of a large foot hook? Neither the Ryukyu Kempo Karate by Gichin Funakoshi nor my Karate Way by Choki Motobu has any particular mention of Naihanchi's gait. I think the prototype basically does nothing.