首里手愛好会/Society_of_shurite_fans

空手の型をやっていて思うこと

ナイハンチ(21)-ナイハンチと抜塞の共通性/Naihanchi (21) -Commonality between Naihanchi and Bassai

 以前、ナイハンチを前後に動いてやったときに左背手→三日月蹴り→猿臂→下段払いという動作となり、「まるで抜塞だなぁ」と思ったことを書いたことがある。ここで言う抜塞は勿論、富名腰義珍先生伝承の抜塞である。

 → ナイハンチ(2)/Naihanchi(2) - 首里手愛好会/Society_of_shurite_fans (hatenablog.com)

 

 今野敏さんの小説で、ナイハンチと抜塞に共通性があるようなことが書かれており、何がどう共通しているのか気になって意識してやってみたことがある。小説にはその答えが書かれていないが、確かに共通性があるように思われる。

 

  • まず、最初の踏み込み。ナイハンチでは右に踏み込むが相手が右側に居ると想定すると、入身の動作となる。抜塞の初手も右入身での中段受け。形は違うが共に相手の攻撃を躱しながら入身での攻撃である。
  • 次に振り返っての受け。両型ともに、入身となった目の前の相手の体を崩し、反対側へ崩す動作となる。
  • さらに抜塞では左右の受け替えから正面に振り返っての受けとなるが、ここの部分はナイハンチで左右の受け動作の部分で、それぞれに受け替えを加えた動作と見ることができる。
  • 抜塞で正面への手刀受けの後、相手の手を取ってからの下段蹴込み、ナイハンチの波返しは踏み込み動作との解釈があるようである(これはこじつけ/かなり苦しい)。
  • 抜塞の背手から三日月蹴り→猿臂→下段払いは先に紹介した通り、ナイハンチを前後に動いたときに無意識に出た動作そのままである。
  • その後の抜塞の受け替え動作(空手道教範では下段払いしか書かれていないが、琉球拳法唐手では下段払いの逆の手は中段外受けとなっている)はナイハンチの鉤突き・外受けからの受け替え動作に一回受け替えをプラスした形。
  • 抜塞の諸手突きはナイハンチの最後の諸手突きの変手。

 

等。

 

 こういったことを考えていると、抜塞はナイハンチを元にして、その応用型として琉球王国において創作されたものではないかと思えてくる。金城昭夫氏は何度も中国へ行って調査したものの、抜塞の原形を見つけられなかったそうである。琉球王国で創作されたものであれば、中国には原形が無くて当然である。秘密裏に稽古していた時代、誰かが創作した抜塞を他の人が部分的に真似をして似て非なる抜塞を創作、さらに体育化による改変もあり、何種類かの抜塞が誕生したのではなかろうかと想像してしまう。

 

 また、今野敏さんは、抜塞と公相君の元となった型は同一の型ではないかと言っていた。

特別企画 ~空手談義~ 第3弾 「型分解のヒント 徒手と棒」 泉屋誠三×今野敏 - YouTube

 (5分24秒くらい~)

 

確かに抜塞と公相君には同じような動作があるが、公相君もあまりにも流派によって型の構成が違い過ぎる。以前から思っているのだけれど、公相君は中国拳法の前蹴りから振り返って沈身しての攻防動作(太極拳とかでよくありそう)等を部分的に取り入れたものを「公相君」と称したのではなかろうか。つまり、公相君も琉球王国での創作型で、その元となった型は抜塞・・・。

 

 すると、琉球王国時代の武士は、ナイハンチ・抜塞・公相君の3つしか知らない人が多かったというのも理解できるし、それらの元となっているナイハンチが最重要視されていたということも納得できる。ナイハンチのそもそもの発祥を知りたいが・・・。

 

 但し、もちろんサンチン等は中国で現在も伝承されているようであるし、漂着中国人や、アソン・ワイシンザン・イワー等から伝承された型もあり、空手が中国拳法の踏路の影響を強く受けていることは否定しない。

 

 なお、上述のナイハンチ~公相君の話は型の構成、及び今野敏さんの話等からの筆者の想像であり、まさかそのまま信じる人は居ないと思いますがご注意下さい。

 

 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

Before, when I played Naihanchi forward and backward, it became an action of the back of the left hand → crescent kick → empi → lower receive, and I wrote that I thought, "It's like Bassai." Of course, Bassai mentioned here is one of the tradition of Professor Gichin Funakoshi.

→ ref. above Link.

 

In Bin Konno's novel, it was written that Naihanchi and Bassai had something in common. And I was conscious of what had in common and how. The novel doesn't give the answer, but it certainly seems to have something in common.

 

① First. In Naihanchi, you step to the right, but assuming that the opponent is on the right side, it will be a move-in action. The first move of Bassai is stepping in with the right side. Although the form is different, both are attacks by entering the opponent's attack.

② Next, look back and receive. In both katas, the body of the opponent in front of you is gotten out of shape to the other side.

③ Furthermore, in the case of Bassai, after the left and right receive are replaced, turned back to the front, but this part is the part of the left and right receiving operation with Naihanchi. And it can be seen as the operation with each receiving being added.

④ It seems that there is an interpretation that Naihanchi's namigaeshi(wave-backing) is a stepping motion after receiving the opponent's hand after receiving the hand sword in front of Bassai (this is a perversion).

⑤ From the back of the hand in Bassai, the crescent kick → empi → lower receive is the same as the movement that unconsciously appeared when moving Naihanchi forward and backward as introduced earlier.

⑥ Subsequent replacement operation of Bassai (the karate-do kyohan only mentions the lower receive, but in the Ryukyu Kempo Karate, the opposite hand of the lower receive is the middle outer receive) is added to the receive to Naihanchi's hook and outer receive.

⑦ The both hand thrust of Bassai are the last both hand thrust of Naihanchi.

 

etc.

 

Considering these things, it seems that Bassai was created in the Ryukyu Kingdom as an application kata based on Naihanchi. Akio Kinjo went to China many times to investigate, but he could not find the original form of Bassai. If it was created in the Ryukyu Kingdom, it is natural that China has no original form. During the time when they were practicing in secret, some other people partially imitated Bassai created by someone else and created a similar and different kata, and there were also modifications due to physical education, and several katas of Bassai were born. I imagine it might be.

 

Also, Mr. Bin Konno said that the kata that was the source of Bassai and the Kūsankū might be the same kata.

→ Ref. second link.

 (From about 5 minutes and 24 seconds)

 

It is true that Bassai and the Kūsankū have similar actions, but the Kūsankū has too different katas depending on the style. I've been thinking about it for a long time, but Kūsankū might look back from the front kick of Chinese martial arts and partially incorporates the offensive and defensive movements (likely Tai Chi). I think they called it ”Kūsankū”. In other words, Kūsankū was also a creative kata in the Ryukyu Kingdom, and the original kata was Bassai ...

 

Then, it is understandable that many samurai in the Ryukyu Kingdom era knew only Naihanchi, Bassai, and Kūsankū, and that the source of them, Naihanchi, was regarded as the most important. Can be convinced. I want to know the origin of Naihanchi ...

 

However, of course, it seems that Sanchin and others are still handed down in China, and there are also katas that have been handed down from drifting Chinese, Asson, Weishinzan, Iwa, etc., and karate is strongly influenced by the Chinese martial arts.

 

Please note that the story of Naihanchi~Kusankū mentioned above is the author's imagination from the composition of the kata and the story of Mr. Bin Konno, and I don't think anyone believes it as it is.