首里手愛好会/Society_of_shurite_fans

空手の型をやっていて思うこと

古伝の型-四方公相君(3)/Traditional Kata - Shihou Kusankū (3)

昨日の自主トレで四方公相君を前後方向にやってみた(本日は雨天休止)。

四方公相君の演武線のイメージは下図の通りであるが(厳密には少し異なる)、始めの向きを左向きに変え、最後の二段蹴りを後方に向けただけである。

f:id:society_of_shurite_fans:20210813181158p:plain

結果、やはりその構成技は概ね観空と同じである。四方公相君に入っていないのは、

① 観空の最初の左右の背手受けから前方への中段突き・外受けの連続動作とそれに続く後方への蹴り。

② 地に伏せた後、後方への手刀受けから90°方向へ振り返っての中段外受け・突き、反対に振り返っての中段外受け・突き、それに続けての後方への蹴り。

の部分くらいである。

そうすると、四方公相君の出自を調べた時に出てきた、狭い場所でも練習できるように糸洲氏が公相君(大)を簡素化・創作したものとの伝承には甚だ疑問を感じる。何故なら、上図のような、四方公相君を演武できるスペースがあれば、上記①②の動作は問題無くできる。もっと言えば、当時の沖縄では狭いアパートやマンションに住んでいた訳では無く、各家にはそれなりのスペースがあり、周辺に空地も幾らでもあったことと思われるので、狭い場所で練習できる型を創作する(公相君(大)からわざわざ上記①②の動作を抜く)必要性が感じられない。因みに、仮にアパートやマンション住まいでも型の練習はできる。

二段武のように、ナイハンチから抜塞・公相君(大)へ移行するに当たっての補完的な位置付けで創られた型かな、とも思ったが、上記①②の動作が無い程度なら、公相君(大)をやれば良いことである。四方公相君創作の必然性がない。

結論としては、やはり先に四方公相君の原型があって、四方公相君の演武方向を前後方向に変えて公相君(大)が創られたと言う新垣氏の説が正しそうに感じられる。

 ・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

I tried to do Shihou Kosankū in the front-back direction in yesterday's training (today is rest by rain).

The image of Shihou Kūsankū's performance direction is as shown in the figure below (strictly speaking, it is a little different), but I only turned my starting direction to the left and turned my last double kick backward.

→ See above Fig.

 As a result, the composition technique is almost the same as that of Kanku. The movements that don’t include in Shihou Kusanku are below.

① From the first left and right supports, the continuous movement of the middle thrust and the outer support, and a kick to the rear

② After lying down on the ground, look back with the hand sword, turn to 90°, and the outer receiver / thrust, look back with the outer receiver / thrust, and then kick backward.

Then, I have a great doubt about the tradition that Mr. Itosu simplified Kūsankū (Large) and created Shihou Kusanku so that he could practice even in a narrow space. The reason is that if there is a space where you can perform the Shihou Kūsankū, as shown in the figure above, you can perform the above operations ① and ② without any problems.  I don't feel the need to create (to exclude the actions ① and ② above from Kusanku (large)). By the way, even if you live in an apartment or condominium, you can practice the kata.

Like Nidanbu, I thought that it might be created as a complementary position when moving from Naihanchi to Bassai or Kūsankū (Large), but if there is no operation of ①② above, you just have to do Kusanku(Large). There is no inevitability of the creation of Shihou Kūsankū.

In conclusion, I think there was a prototype of Shihou Kūsankū first, and it may look like that Mr. Aragaki's theory that Kūsankū (Large) was created by changing the direction of Shihou Kūsankū's performance in the front-back direction seems to be correct.