首里手愛好会/Society_of_shurite_fans

空手の型をやっていて思うこと

古伝の型-サンチンの解釈/Traditional Kata - Sanchin's Interpretation

サンチンについては以前記載したが、国内からの動画を見ると大概、強い呼吸音とともに体を固めることに執着している。演者に対し、先生は両肩を叩き、両脇を叩き、両脇腹を叩き、足を踏み込み、体を固めることを指導している。
立ち方を安定させるために足を踏み込んだり上体を軽く突いたりすることは有効である。筆者も経験があるが、これを経験していると安定した立ち方ができるようになる。但し、体を固めることは大学空手部(江上流空手)の教えに反する。筆者はサンチンを練習する際には呼吸(意識)を下丹田に集中すること、呼吸は静かに・自然に行うこと、及び呼吸に合わせて動くことだけを意識し、極力体を固めず柔らかく動くようにしている。
サンチンはナイハンチよりも単純な動作で構成されているため、一時期各動作の解釈をしようと思ったが逆に難しい。それ以来、各動作に意味(解釈)は求めず、そういう型ではないのだろう、呼吸に合わせた動作/左右の独立動作/固定した位置からの逆突き等を学ぶ型なのだろうと思っていた。ただ、たまたま3・4日前に以下の動画を見つけた。

https://www.youtube.com/watch?v=0qrGwPGku68

中段諸手外受け・逆突きと最後の虎口受けだけの解釈だが、「あぁ、なるほど」、と思った。特に、5:00分頃の動作は隠されていた空手の平安三段の最初の動作の解釈とほぼ同じ動きであり、面白い。

こういうものが日本国内から出てこないのは誠に残念・・。琉球王国の空手文化は日本国内ではなく、海外により広く伝わったのだろう。(*)

(*) 注記
沖縄の4大流派の伝承を筆者は全く知らない。海外への伝承の元なのだから、正しい空手文化が継承されているのだろう。また、「隠されていた空手」は国内からの出版だし、琉球王国の空手が伝承されている本部流や本部御殿手は、別格と思っている。従って、日本国内でも琉球王国時代の空手文化が正しく伝わっているところはあるのだろうと思っている。

 

・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

I mentioned Sanchin before, but when I watch videos from Japan, they're mostly obsessed with solidifying with a strong breathing sound. The teacher teaches the performers to tap both shoulders, both sides, both flanks, step on their foot and harden.
It is effective to step on foot or lightly hit the upper body to stabilize the standing posture. I also have some experience, but having this experience will allow me to stand in a stable manner. However, hardening the body is contrary to the teaching of the university karate club (Egami-ryu karate). When practicing Sanchin, the author is conscious of concentrating my breath (consciousness) on Katanden(abdomen), doing breathing quietly and naturally, and moving according to breathing, and moves as softly as possible without solidifying my body.
Since Sanchin is composed of simpler movements than Naihanchi, I intended to interpret each movement for a while, but it was difficult. Since then, I didn't ask for a meaning (interpretation) for each movement, and I wondered if it was a kata that learns movements that match breathing / independent movements on the left and right / reverse thrust from a fixed position. .. However, I happened to find the following video 3 or 4 days ago.

https://www.youtube.com/watch?v=0qrGwPGku68

It's an interpretation of the middle both hands outer receives, reverse strike, and the last tora-guchi(tiger mouth) receive, but I thought, "Oh, I see." In particular, the movement around 5:00 is almost the same movement as the first movement of the hidden Karate Heian Sandan, and it is interesting.

It's a pity that this kind of thing doesn't come out of Japan. The karate culture of the Ryukyu Kingdom may have spread more widely overseas than in Japan. (*)

(*) NOTE
I do not know the traditions of the four major factions of Okinawa. Because it is the source of the tradition overseas, I believe it seems that the correct karate culture has been passed down. Also, "Hidden Karate" is published from within Japan, and I think that the Motobu-ryu and Motobu-Udoun-di of the Ryukyu Kingdom, where the karate of the Ryukyu Kingdom is handed down, are exceptional. Therefore, I think that there are places in Japan where the karate culture of the Ryukyu Kingdom era is properly transmitted.